Nikkelmijn

Wat leuk dat je op zoek bent naar meer informatie over de producten van Dunlop! In deze blog beschrijven we het proces van het delven van Nikkel, een metaalsoort die in de vorm van nikkel-metaalhydride in oplaadbare accu’s wordt gebruikt. Bijvoorbeeld voor in elektrische auto’s. Een groot onderdeel van het werk van Dunlop is het produceren van transportbanden voor zware industriële processen, zoals mijnbouw. Misschien denk je er niet over na, maar elke keer dat jij een oplaadbare accu gebruikt wordt dat mede mogelijk gemaakt door onze fabriek. Gewoon hier uit Drachten.
Nikkel is een metaal die voor veel verschillende toepassingen wordt gebruikt, wist je bijvoorbeeld dat tafelbestek, RVS & veel sieraden nikkel bevat? Dat komt omdat Nikkel als eigenschap heeft dat het een goede weerstand heeft tegen corrosie (verkleuring). Een andere toepassing van Nikkel is dat het in de samenstelling van nikkel-metaalhydride wordt gebruikt voor oplaadbare accu’s. Zoals bijvoorbeeld in elektrische auto’s. In deze blog leggen we je uit waarom de transportbanden van Dunlop nou zo geschikt zijn voor de toepassing in een zware industrie, zoals de nikkelmijnbouw.
Wat als eerste interessant is om te weten, is dat het grootste gedeelte van alle Nikkel ter wereld wordt gewonnen in Indonesië, dan de Filipijnen & Rusland. Met behulp van zware machines en explosieven worden nikkelrijke stukken grond uitgegraven op zoek naar dit veelzijdige metaal.
De winning van Nikkel gebeurt zowel ondergronds als bovengronds. Met als grootste verschil naar welk type Nikkel er wordt gezocht. Het komt van nature in meerdere vormen voor.
Wordt de nikkel bovengronds gewonnen, dan graaft men zich een weg in de vorm van een cirkel in een zogeheten ‘pit’ (de groeve, zie onder). Vaak met behulp van explosieven worden grote gedeeltes nikkelbevattende rotsblokken losgemaakt uit de steenwand. De brokken steen die naar beneden komen zijn groot en zwaar, en tevens met geen mogelijkheid met blote handen te verplaatsen.. Hier komt de transportband van Dunlop in beeld!
De grote scherpe metaalhoudende brokken steen (30-50cm doorsnede) worden met grof geweld door machines op een transportband gestort. De transportband dient de rotsblokken.. jawel, te transporteren! Hup! Naar een verwerkingsfabriek.

 

Bovengrondse mijnbouw, ook wel ‘pit’ genoemd.

Wordt Nikkel ondergronds gewonnen, dan maakt men gebruik van ondergrondse tunnels, en worden zware machines ingezet om zich een weg naar de ‘Nikkel-ader’ toe te hakken. Bij beide methodes van graven naar Nikkel heeft de transportband als functie om de kostbare blokken nikkelhoudend steen te verplaatsen naar de verwerkingsfabriek waar het metaal wordt losgemaakt uit het rotsblok.

 

Een voorbeeld van hoe een ondergrondse mijn er bovengronds uit kan zien.

Een interessant feitje tussendoor: is dat vervoer via een transportband over dezelfde afstand vele malen energie-efficiënter is dan met een vrachtwagen. Stel je voor hoe veel brandstof het zou kosten om iedere keer met een vrachtwagen heen en weer te rijden, waar een transportband met minder weerstand en ook nog eens een veel lager brandstofverbruik dezelfde afstand af kan leggen!
Om deze reden, en het verschil in hoogte bij verplaatsing van de stukken steen, worden transportbanden vaak ingezet in de industrie. De rotsblokken worden niet zoals bij aardappelen met een band met opstaande rand naar boven gehesen, in dit geval vormt de band een U-vormige bak, een trog, waar de stukken steen goed in kunnen blijven liggen (zie onder).

 

Eenmaal aangekomen bij de fabriek wordt het steen verpulverd tot een poeder, waarbij in ieder stadium van kleiner wordend steen de gebruikte transportband wat minder zwaar of robuust kan worden. Tot het metaal uiteindelijk door verhitting wordt gescheiden van het steenpoeder.

 

Oke! En dan nu over de band!
Over de Dunlop band die wordt gebruikt in deze industrie kunnen we zeggen dat deze:
  1. Van ontzettend goede kwaliteit moet zijn; hij mag niet scheuren door de zware scherpe rotsen die er op worden gekieperd.
  2. Uit meerdere lagen weefselversterking bestaat; voornamelijk met polyester en nylon weefsels versterken we de band zodat hij niet scheurt óf breekt.
  3. Hij tegen een stootje moet kunnen; een band met ballen!
  4. De band kan blijven draaien zonder dat er regelmatig onderhoud aan gedaan moet worden.
  5. Hij jarenlang mee moet kunnen, want; de levensduur van ons product, maakt Dunlop een duurzamere keuze.

 

Goed, dan is Nikkel misschien geen materiaal waar je iedere dag aan denkt. Toch kom je het vaak tegen in dagelijks gebruik! We hopen dat we je met deze blog iets hebben kunnen leren over de winning van dit metaal en welke rol Dunlop speelt in het dagelijks gebruiken ervan. Wist je dat de meeste geldmunten Nikkel bevatten? Nu wel! Bij zilverkleurige munten, zoals in de 1 en de 2 euro munt, is dat het geval 😉

 

 

Mocht je je ooit nog afvragen wat Dunlop precies doet? We hebben dus een grote rol in het delven van metalen, zoals bijvoorbeeld Nikkel, maar ook Goud of Koper. Wil je meer weten over de producten van Dunlop of, belangrijker nog, deel uitmaken van de keten om van Nikkel – een accu voor elektrische auto’s te maken? Kijk eens bij onze vacatures, misschien zijn we een match! 🙂

Zet bij ons de volgende stap in je carriére
International offers in English available on Dunlop Conveyor Belting Website.